Współpraca ze szkołą w Sikkimie

Klub Gaja wspólnie z Sangter Fundation zaprosił do Polski Pema Tashi Bhutia – założyciela i dyrektora szkoły Demazong English Academy z Barfung, wioski w południowym Sikkimie w Himalajach. Podczas wizyty studyjnej dyrektor poznawał różne metody edukacji, uczestniczył w zajęciach w przedszkolach i szkołach waldorfskich i Montesorii . Odkrywał proces tworzenia ścieżek edukacyjno-przyrodniczych Klubu Gaja. Zainspirowany naszą pomocą dla koni zapoznał się z warunkami w jakich konie powinny przebywać, ich potrzebami i zwyczajami. Jego marzeniem jest by w szkole w Barfung powstała mała stajnia pod opieką uczniów.

23270288_1742778769066569_1378882874914263503_oSikkim – kraina u podnóża Knczendzongi w Himalajach, to mały stan Indii na pograniczu Chin, Butanu i Nepalu. Szkoła – Demazong English Academy School, położona jest ok. 2000 m n.p.m w małej wiosce Barfung niedaleko Ravangli. W szkole kształcą się dziewczęta i chłopcy. Wśród 163 uczniów są biedne dzieci z himalajskich wiosek, które dzięki sponsorom z Europy i Australii mogą uczyć się i mieszkać na terenie placówki. Nauczyciele przywiązują ogromną wagę do edukacji umożliwiającej uczniom dalszą jej kontynuację. W minionym roku przedstawiciele Klubu Gaja odwiedzili szkołę i prowadzili z dziećmi zajęcia ekologiczno-artystyczne. W ramach nawiązanej współpracy wspólnie z Sangter Fundation zaprosiliśmy dyrektora szkoły by umożliwić mu poznanie i bezpośrednią obserwację działających w naszym kraju przedszkoli i szkół waldorfskich i Montesorii oraz ośrodków edukacji ekologicznej.23456623_1750684688275977_2137147786337928613_o

Jacek Bożek, prezes Klubu Gaja podsumowując wizytę studyjną powiedział : „Od najmłodszych lat marzyłem o Wschodzie, jako miejscu gdzie ludzie bardziej dbają o ducha niż materię. Wiązało się to nie tylko z książkami czy filmami ale i napotkanymi, szczególnie w Teatrze Laboratorium Jerzego Grotowskiego ludźmi z Indii. Pierwsze wyjazdy na mityczny wschód do Nepalu, Indii czy Azji Centralnej sprawiły, że rozumienie rzeczywistości i wyobrażenia zaczęły powoli nabierać realnych kształtów. Zacząłem powoli poznawać tematem świat, różniący się jednak od moich wyobrażeń który zarazem odkrywałem jako swój. Z ostatniego wyjazdu do Sikkimu, przywiozłem chęć konkretnej, realnej pracy, która mogłaby pomóc lokalnej społeczności. Jako wytrawny i doświadczony już działacz społeczny na polu ekologii i kultury, chciałem skupić się na ludziach , z którymi będę się mógł dzielić wiedzą i umiejętnościami. Partnerów takich odnalazłem w małej wiosce Barfung w Sikkimie. Dzięki pomocy 23467079_1746733982004381_1492278842901359447_oSangter Foundation trafiłem do Demazong Englisch Academy szkoły założonej i prowadzonej przez Peme Tashi Bhutia. Pobyt zaowocował zaproszeniem Pemy do Polski na wizytę studyjną w szczególności umożliwiającej mu zapoznanie się z różnymi metodami nauczania. Dlatego też główny nacisk położyliśmy na kontakty i naukę w przedszkolach i szkołach uczących metodą Marii Montesorii i Rudolfa Steinera oraz edukację ekologiczną”.23509421_1746733995337713_3023245008267731062_o

Na początku wizyty dyrektor szkoły odwiedził Szkołę i Przedszkole Waldorfskie w Bielsku-Białej. Rozmawiał z nauczycielami i aktywnie uczestniczył w zajęciach. Głównym zadaniem pedagogiki waldorfskiej jest żywe pielęgnowanie zrozumienia istoty człowieka i jego rozwoju w powiązaniu ze światem i społeczeństwem. Spotkał się także z Marią Świerczek – założycielką i nauczycielką szkoły waldorfskiej w Bielsku-Białej, wykładowcą i mentorką na Podyplomowym Studium Edukacji Niezależnej w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, współzałożycielką i wieloletnią przewodnicząca Zarządu Związku Szkół i Przedszkoli Waldorfskich w Polsce oraz członkinią Rady IAO (Międzynarodowy Związek Pedagogiki Waldorfskiej).

23511360_1746734402004339_7175317837226557861_oW kolejnych dniach Pema odwiedził Przedszkole Montessori w Bielsku-Białej, Montessori Mountain Schools w Żywcu-Kolebach, Szkołę Montessori w Krakowie oraz Wieliczka Montessori School. Poznawał założenia pedagogiki, którą niemal sto lat temu stworzyła Maria Montessori. Ten sposób edukacji wspiera spontaniczności i twórczości dzieci, umożliwia im wszechstronny rozwój fizyczny, duchowy, kulturowy i społeczny.

W Klubie Gaja zapoznał się z metodami edukacji ekologicznej. Wybrał się na ścieżki dydaktyczno-przyrodnicze w Wilkowicach, na których prowadzimy edukację ekologiczną. Dowiedział się jak pracowaliśmy ze społecznością naszej gminy, by odkryła te miejsca i doceniła ich wartość przyrodniczą i społeczną oraz zaangażowała się w ich utworzenie. Spotkał się także z Mieczysławem Rączką – wójtem Gminy Wilkowice oraz z dziećmi ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Wilkowicach. W ramach wizyty gościł także w ogrodzie uprawianym metodą permakultury, rozmawiał o uprawie warzyw i kompostowaniu. W szkole, w Sikkimie także jest ogród, w którym uczniowie często pomagają w pracach, sieją, sadzą i plewią.

Jednym z punktów programu była wizyta w Tatrzańskim Parku Narodowym i spotkanie z kulturą górali podhalańskich. Chcieliśmy pokazać naszemu gościowi, jak wartości przyrodnicze i kulturowe mogą pomóc w rozwoju turystyki i przynieść korzyści lokalnym społecznościom, także góralom w Sikkimie.23826228_1761791103832002_39810955880554103_o

Na zakończenie wizyty studyjnej dyrektor szkoły zainspirowany naszą pomocą dla koni odwiedził dwie stajnie w okolicy. Zapoznał się z warunkami w jakich konie powinny przebywać, ich potrzebami i zwyczajami. Jego marzeniem jest by w Demazong Englisch Academy powstała mała stajnia. Teraz w Sikkimie konie to rzadkość. Kiedyś te niewielkiego wzrostu konie używano do transportu żywności na wytyczonych kamiennych ścieżkach. Właśnie konie i zapomniane dzisiaj przez mieszkańców ścieżki, które są związane naturą i kulturą, zainspirowały nas do podjęcia wspólnych działań. Pema Tashi Bhutia spotkał się także ze Sławomirem Spórną – prezesem Sangter Foundation w Polsce, która wraz z Klub Gaja zorganizowała jego wizytę w Polsce.

23845712_1761791390498640_3447353276416016046_o„Chciałbym wszystkim gorąco podziękować za umożliwienie mi zdobycia nowej wiedzy i poznania tylu pomocnych i niezwykłych ludzi. Wracam do kraju pełen pomysłów i gotowości do dalszej współpracy z Jackiem, Klubem Gaja i Sangter Fundation. Dla mnie to przełomowa wizyta. Cieszę się już na możliwość przyjazdu naszych dzieci do Polski. Teraz trzeba to zorganizować i znaleźć na to środki” – powiedział Pema Tashi Bhutia, dyrektor szkoły Demazong Englisch Academy w Sikkimie.

Sangter Foundation i Klub Gaja dziękują wszystkim osobom za pomoc w organizacji wizyty studyjnej, w szczególności Joannie Bartoszek-Wilgierz oraz gronom pedagogicznym szkół i przedszkoli waldorfskich i Montesorii za ciepłe przyjęcie naszego gościa i umożliwienie nam i Pemie Buthia zdobycia nowych doświadczeń.

Zobacz fotorelacje z wizyty – albumy >>>

https://www.facebook.com/pg/Klub.Gaja/photos/?tab=album&album_id=1750683851609394

https://pl-pl.facebook.com/pg/Klub.Gaja/photos/?tab=album&album_id=1761790833832029

https://www.facebook.com/pg/Klub.Gaja/photos/?tab=album&album_id=1750683851609394

https://www.facebook.com/pg/Klub.Gaja/photos/?tab=album&album_id=1742778702399909

 

Ten wpis umieszczono w kategorii Bez kategorii. Zarówno komentarze jak i trackbacki są aktualnie wyłączone
  • Polub nas na Facebook

    Facebook Pagelike Widget