W Szkole Podstawowej nr 40 w Katowicach dzięki Klubowi Gaja i partnerom – Miastu Katowice, C&A Foundation i Funduszowi Partnerstwa powstał ogród edukacyjny z rabatami przyjaznymi dla dzikich zapylaczy i gatunkami roślin wilgotnych łąk. Wśród kwitnących bylin i krzewów postawiono domki dla motyli, pszczół samotnic i innych owadów zapylających. W ogrodzie został zamontowany także zbiornik na deszczówkę, by zaangażować uczniów w pielęgnację roślin i ich podlewanie oraz pokazać, że warto i trzeba oszczędzać wodę.
Zmiany klimatu najmocniej odczuwamy w miastach. Ekstremalne zjawiska pogodowe, jak fale upałów i susze, stają się coraz częstsze. Dlatego tak ważna jest edukacja na temat łagodzenia skutków katastrofy klimatycznej. Jedną z kluczowych ról w adaptacji do zmian klimatu pełni zielono-błękitna infrastruktura, która łagodzi skutki wysokich temperatur, retencjonuje wodę i wspiera różnorodność biologiczną.
Przykładem prostego działania dla klimatu jest przyszkolny ogród w SP 40 w Katowicach, gdzie wzbogacono nasadzenia roślin na terenie placówki i zamontowano zbiornik na deszczówkę. Edukatorzy Klubu Gaja założyli dwie rabaty edukacyjne. Pierwsza powstała dla owadów zapylających m.in. motyli, pszczół samotnic, biedronek i złotooków. Obsadzono ją roślinami ulubionymi przez motyle i pszczoły m.in. czarnymi bzami, budlejami Dawida, barbulami klandońskimi, przetacznikami, krwawnikami, lawendami i kocimiętkami. Wśród roślin powstało osiedle dla owadów – specjalne domki, w których mogą się schronić i rozmnażać. Druga rabata edukacyjna prezentuje przykładowe gatunki roślin wilgotnych łąk, odpowiednich do ogrodów deszczowych. Obsadzono ją m.in. kosaćcami, krwawnicami, tojeściami i turzycami, które znoszą okresowe zalewanie wodą. Te rośliną są także miododajne i dlatego na rabacie zamontowano kolejny dom dla dzikich zapylaczy.
„Wszelkie nasadzenia rozpoczęły się w dzień zakończenia roku szkolnego, kiedy to, ku naszej ogromnej radości, w szkole zjawiła się duża grupa ludzi z Klubu Gaja, którzy przekształcili naszą pustą skarpę w planowany ogródek, pełen roślin miododajnych, kwitnących i pachnących ziół i domków dla owadów i motyli. Data rozpoczęcia prac była dla nas i dzieciaków niezwykle ważna. Po kilku miesiącach nauki zdalnej, zdalnego planowania i projektowania, wymiany uwag i rysunków, milionów pytań i zdalnego wyrażania radości, że będzie w szkole ogródek, 26 czerwca, z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa, uczniowie mogli przyjść do szkoły i przy okazji odbierania świadectw zobaczyć, że prace ruszyły” – komentuje Joanna Tosza, pedagożka z SP 40 w Katowicach.
Kolejnym krokiem był montaż 1000 litrowego zbiornika na deszczówkę. Posłuży on nie tylko do gromadzenia wody ale także edukacji. Uczniowie będą mogli podlewać deszczówką rośliny posadzone w ogrodzie i uczyć się jak i dlaczego należy oszczędzać wodę.
Jarosław Kasprzyk z Klubu Gaja wyjaśnia – „Instalowanie zbiorników na deszczówkę stanowi bardzo prosty, a zarazem skuteczny sposób na oszczędzanie wody. Każdy z nas, kto posiada swój ogród może go zastosować i zebraną w ten sposób wodę wykorzystać do podlewania roślin zarówno w ogrodzie jak i w domu. Jeśli taki zbiornik stanie koło szkoły będzie pełnił również funkcję edukacyjną i może posłużyć do uwrażliwienia uczniów na problemy niedoboru wody i jej racjonalnego wykorzystania”.
Ogród edukacyjny spełnił marzenia uczniów SP 40, którzy z okazji Dnia Ziemi, przysyłali na konkurs prace plastyczne przedstawiające wymarzony ogród szkolny. Wśród wielu pomysłów znalazł się m.in.: zbiornik na deszczówkę oraz zakątki dla motyli i innych dzikich zapylaczy. Cieszymy się, że spełniliśmy te marzenia!
Akcja organizowana we współpracy z Miastem Katowice, C&A Foundation, Funduszem Partnerstwa w ramach Green Print, LLC Program Clean Advantage TM.
ZOBACZ KRÓTKĄ RELACJĘ FILMOWĄ >>>
Zobacz relację z zakładania ogrodu: